Knarvik har i de senere årene fremstått med en selvstendig røst i spenningsfeltet mellom figurasjon og abstraksjon. Hans utgangspunkt er den interesse som oppsto hos unge malere i hans generasjon for klassisk figurasjon, en interesse som kom i kjølvannet av den oppsikt Odd Nerdrums kunst hadde vakt i generasjonen før. Knarvik gikk lenger enn til å forsøke å imitere et foreliggende kunstnerisk uttrykk. Han gikk bokstavlig talt inn i materien og studerte gamle maleriteknikker, blant annet i Firenze. Etter å ha utstilt sammen med Nerdrum ved et par anledninger ble han elev ved Kunstakademiet i Oslo under Jan V. Sæther, som i perioden 1997-2001 ledet en egen klasse ved akademiet som var opprettet for figurativ kunst.
Knarvik er i motsetning til mange som har knyttet seg til den akademiske formen for figurasjon ingen anakronist. Han har orientert seg innen samtidens kunst og har eksperimentert med abstrakt maleri i bilder der han blant annet har arbeidet med naturmaterialer.
Knarvik er en kunstner som ikke bare har et bredt teknisk register, men også intellektuelt er han åpen for så vel historisk forankrede refleksjoner over kunsten som nyere kunstteori. Selv i hans mest figurative arbeider, som hans portretter, merker man en bevissthet om den samtidige diskurs over kunsten som gjør dem til noe annet enn dyktige pastisjer over historiske stiler.
|